شیشه Low-e چیست ؟

شیشه low-e

استفاده از قدرت شیشه های Low-e

چکیده

 این راهنمای جامع به بررسی شیشه های کم نشر low-e می پردازد که دارای پوشش فلزی نازک میکروسکوپی برای بهبود عایق حرارتی است. این مقاله به بررسی نحوه عملکرد پوشش‌های کم ee با انعکاس تابش مادون قرمز می‌پردازد و در عین حال اجازه انتقال نور را می‌دهد. جزئیات در مورد انواع مختلف پوشش کم ee، روش های ساخت و ادغام در واحدهای لعاب عایق ارائه شده است. همچنین در مورد بهره وری انرژی، صرفه جویی در هزینه و مزایای پایداری پنجره ها، درها و نورگیرهای شیشه ای کم مصرف در ساختمان های مسکونی و تجاری بحث شده است.

معرفی شیشه Low-e

شیشه کم تابش   (Low-E)اکنون سنگ بنای طراحی ساختمان های کم مصرف است. این فناوری نوآورانه لعاب بر روی پوشش‌های فلزی یا اکسید فلزی تقریباً نامرئی متکی است که می‌تواند به طور چشمگیری اتلاف گرما، بارهای خنک‌کننده و مشکلات تراکم را کاهش دهد. شیشه های کم مصرف در چند دهه گذشته عملکرد انرژی پنجره را متحول کرده اند.

در این مقاله، به بررسی عواملی می‌پردازیم که شیشه‌های low-e را در عایق کاری ساختمان‌ها بسیار موثر می‌سازد. انواع مختلف پوشش های کم ee و فرآیندهای ساخت توضیح داده خواهد شد. ما بررسی خواهیم کرد که چگونه پوشش های کم ee در واحدهای پنجره با کارایی بالا امروزی گنجانده شده اند. همچنین انرژی، هزینه، راحتی و مزایای زیست محیطی که شیشه کم e در خانه ها و محل کار ارائه می دهد مورد بحث قرار می گیرد.

شیشه کم تابش یا Low-E چیست؟

شیشه Low-e دارای یک پوشش نازک میکروسکوپی است که معمولاً از اکسید قلع، نقره یا سایر فلزات استفاده می شود که در طول تولید اعمال می شود. این پوشش به عنوان یک فیلتر اپتیکال انتخابی عمل می کند و تابش مادون قرمز را منعکس می کند و در عین حال بیشترین نور مرئی را منتقل می کند. این امر به طور قابل ملاحظه ای تابش شیشه یا توانایی آن در انتقال گرما از طریق تشعشع را کاهش می دهد. پوشش‌های Low-e گرمای داخلی را در زمستان و گرمای بیرون را در تابستان بازتاب می‌دهند.

علاوه بر این، پوشش‌های low-e تقریباً در برابر طول موج‌های مرئی نور شفاف هستند. این ویژگی های شفاف و شفاف را حفظ می کند که شیشه را برای پنجره ها و نورگیرها مفید می کند. پوشش‌های Low-e نیز با گرم‌تر نگه داشتن سطوح شیشه، تراکم را کاهش می‌دهند.

انواع مختلفی از پوشش های low-e برای اقلیم ها و جهت گیری ها طراحی شده اند:

– بهره خورشیدی کم (low-e) – مادون قرمز و فرابنفش را در حالی که نور مرئی را می پذیرد منعکس می کند. عایق را در برابر گرمای فصلی به حداکثر می رساند.

– خورشیدی غیرفعال (low-e) – طول موج های گرمایش خورشیدی غیرفعال را برای کاهش تقاضای گرمای زمستانی منتقل می کند.

– کنترل خورشیدی (low-e) – مادون قرمز و بیش از نیمی از گرمای خورشیدی را مسدود می کند و افزایش گرمای تابستان را کاهش می دهد.

پوشش های دقیق، انرژی و عملکرد راحتی شیشه low-e  را بهینه می کنند.

ساخت شیشه روکش دار Low-E

چندین تکنیک برای اعمال پوشش های میکروسکوپی  low-e استفاده می شود:

– رسوب بخار پراکنده – اتم ها روی شیشه در یک محفظه خلاء پراکنده می شوند و امکان کنترل دقیق روی پوشش را فراهم می کند .

– کندوپاش مغناطیسی – آهنرباها کندوپاش را تقویت می کنند تا نرخ رسوب پوشش بسیار بالایی را برای کارایی و مقیاس پذیری فراهم کنند.

– اسپری پیرولیز – اسپری کردن محلول روی شیشه داغ (کم هزینه تر) است اما پوشش های با دوام کمتری تولید می کند.

این پوشش ها با تنظیم ضخامت از 50 تا 200 نانومتر به صورت نوری تنظیم می شوند. کنترل کیفیت تضمین می‌کند که پوشش‌ها به طور مداوم در طول دوره‌های تولید عمل می‌کنند و مشخصات بازتاب را برآورده می‌کنند.

ادغام شیشه های Low-E در واحدهای پنجره

برای حداکثر کارایی، شیشه کم e در واحدهای شیشه ای دو یا سه جداره عایق IGUs گنجانده شده است. شیشه ها توسط یک پر کننده هوا یا گاز از هم جدا می شوند و معمولاً برای جلوگیری از تراکم از یک فاصله دهنده ترموپلاستیک بین شیشه ها استفاده می کنند .

به طور استراتژیک قرار دادن پوشش low-e روی سطح صحیح IGU عملکرد حرارتی را به حداکثر می رساند:

– زمستان – پوشش روی داخلی ترین شیشه گرما را در داخل خانه نگه می دارد.

– تابستان – پوشش روی بیرونی ترین شیشه گرمای بیرون را منعکس می کند.

– در تمام طول سال – پوشش های روی دو شیشه گرما را در زمستان و خارج را در تابستان حفظ می کنند.

شیشه low-e عایق شده ،‌ می توانند به مقادیر پنجره R-5 یا بالاتر دست یابند.

مزایای شیشه های low-e

صرفه جویی در انرژی – خانه ها و ساختمان هایی با پنجره های کم ee انرژی گرمایشی و سرمایشی به میزان قابل توجهی مصرف می کنند و سالانه تا 12 درصد قبض آب و برق را کاهش می دهند

پایداری – مصرف کمتر انرژی باعث کاهش انتشار کربن می شود. شیشه کم e نیز نور روز را بهبود می بخشد.

راحتی – اتلاف گرمای تابشی از طریق پنجره ها کاهش می یابد و بادهای سرد را از بین می برد. افزایش گرمای تابستان نیز کاهش می یابد.

مقاومت در برابر تراکم – دمای داخل شیشه گرم تر، تراکم سطح داخلی را حتی در آب و هوای مرطوب به حداقل می رساند.

کاهش نویز – IGU ها با پوشش های  low-e نفوذ نویز بیرونی را تا 50٪ کاهش می دهند

دوام – پوشش های پیرولیتیک سخت  low-e برای چندین دهه بدون تخریب دوام می آورند.

از ادغام ترموستات هوشمند گرفته تا مقادیر عایق بهبود یافته، قابلیت‌های شیشه low-e تنها افزایش می‌یابد. کدهای انرژی اکنون low-e را به عنوان یک جزء استاندارد ساخت و ساز با انرژی کارآمد الزامی می کند.

نتیجه

پوشش‌های شیشه‌ای با انتشار کم عایق حرارتی فوق‌العاده‌ای را برای پنجره‌ها و نورگیرها ایجاد می‌کنند و در عین حال از نظر بصری محجوب باقی می‌مانند. فناوری Low-e شیشه های صرفه جویی در انرژی را با کنترل خورشیدی متناسب با آب و هوا و جهت گیری امکان پذیر می کند. با صرفه جویی چشمگیر در انرژی و هزینه، محصولات کم مصرف به عنوان یک جزء ضروری ساختمان های سبز و با کارایی بالا به رشد خود ادامه خواهند داد.

منابع

  1. وزارت انرژی ایالات متحده. (2017). پوشش های Low-E روی شیشه پنجره. راهنمای صرفه جویی در انرژی
  2. لامپرت، سی.ام. (2018). پوشش برای شیشه های پنجره معماری پیشرفته. ساخت و ساز و مصالح ساختمانی. 180، 2019، ص. 44-68.
  3. آندو، ام و همکاران. (2015). مقایسه روش‌های پوشش Sputter برای پنجره‌های کم تابش وکیوم. 113، ص. 26-30.
  4. جیانگ، سی و همکاران. (2022). مروری بر فن‌آوری شیشه‌های خلاء و پوشش شیشه کم E برای ویندوزهای با کارایی بالا. انرژی کاربردی 306 (2)، ص. 118-40.
  5. فنسترشن کانادا. (2019). اسپیسرهای Low-E و انرژی کارآمد. راهنمای فنی.
  6. شورای رتبه بندی ملی فنستراسیون. (2015). مزایای شیشه کم E. راهنمای منابع.